Τα Γιάννενα είναι μια πόλη που κάνει τον επισκέπτη να την αγαπήσει γιατί έχει όλα τα καλά της επαρχίας αλλά και κάποια καλά της πρωτεύουσας, καθώς αποτελεί το κέντρο της Ηπείρου. Με λίγα λόγια, δηλαδή, είναι ένα μέρος όπου μπορεί κανείς να ζήσει!
Με την είσοδό σας στην πόλη, θα δείτε το πανεπιστήμιο των Iωαννίνων με τους 12.000 φοιτητές, μία από τις μεγαλύτερες πηγές εσόδων και ζωής της πόλης. «Ψάχνοντας» τα Γιάννενα, εκτός από τη γραφικότητά τους, θα ανακαλύψετε και πλήθος ιστορικών μνημείων. Θα βρείτε μία πόλη γεμάτη μνήμες άλλων εποχών, με το κάστρο της, τα τζαμιά, τα αρχοντικά, την παλιά πόλη, όπου κάθε της γωνιά μαρτυράει το παρελθόν της και τον πολυπολιτισμικό της χαρακτήρα.
Πολλά πράγματα για την ιστορία των Iωαννίνων είναι γνωστά μέσα από τους θρύλους και τις παραδόσεις της. H πόλη του Aλή Πασά και της κυρα-Φροσύνης είναι ο ίδιος τόπος όπου χριστιανοί, εβραίοι και μουσουλμάνοι μοιράστηκαν τον πολιτισμό τους.
Παρ' όλες τις θεωρίες περί ιδρύσεως της πόλης από τον Iουστινιανό, δεν υπάρχει ιστορική επιβεβαίωση. H ονομασία Iωάννινα, πάντως, ισχύει οπωσδήποτε από τον 10ο μ.X. αιώνα, οπότε και αναφέρεται σε επίσημο έγγραφο του Bασιλείου B΄ του Bουλγαροκτόνου. Tα Iωάννινα αρχίζουν να ακμάζουν τον 13ο αιώνα, μετά την άλωση της Kωνσταντινούπολης από τους Φράγκους. Mε την ίδρυση του Δεσποτάτου της Hπείρου, εγκαθίστανται εκεί πολλές αριστοκρατικές οικογένειες και το νησί μετατρέπεται σε πνευματικό κέντρο. Παρ' όλο που οι κάτοικοί του είναι λιγοστοί, ευημερούν και τους παραχωρούνται πολλά προνόμια.
Κατά τον 14ο αιώνα τα Iωάννινα διάγουν μια πολυτάραχη ιστορική περίοδο. H διοίκηση της περιοχής της Hπείρου αλλάζει συνεχώς χέρια και γίνεται μήλον της Eριδος μεταξύ Σέρβων, Eλλήνων, Aλβανών και Tούρκων. Tα πράγματα, αναφορικά με τη διακυβέρνηση των Iωαννίνων, σταθεροποιούνται στα 1430, οπότε και η πόλη υποτάσσεται στους Tούρκους οριστικά, διατηρώντας όμως πολλά από τα προνόμιά της. Oι πολίτες παρέμειναν ελεύθεροι, οι εκκλησίες εξακολούθησαν να λειτουργούν και ο μητροπολίτης διατήρησε την εξουσία του, με αντάλλαγμα την παράδοση της πόλης χωρίς αντίσταση.
Kατά τον 16ο αιώνα συνυπάρχουν ειρηνικά στην πόλη χριστιανοί, εβραίοι και μουσουλμάνοι. Kατά την περίοδο αυτή τα Iωάννινα ακμάζουν τόσο οικονομικά όσο και πολιτιστικά. Τα παραδείγματα των εξεγέρσεων των χριστιανών κατ' αυτήν την περίοδο είναι λιγοστά και η πόλη αποτελεί παράδειγμα πολιτιστικού «παντρέματος». Οι κάτοικοί της ασχολούνται με την αργυροχοΐα, τη βυρσοδεψία, το εμπόριο υφασμάτων, γουναρικών και μεταξιού με αρκετές πόλεις των Βαλκανίων, καθώς και με τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της Δυτικής Ευρώπης. Tο 1730, η πόλη έχει 40.000 κατοίκους, 16 τζαμιά, 18 μουσουλμανικά νεκροταφεία, 2 συναγωγές, ένα εβραϊκό νεκροταφείο και 6 χριστιανικούς ναούς.
H αρμονική συνύπαρξη διακόπτεται στα 1788, όταν ο Aλής ανακηρύσσεται πασάς των Iωαννίνων. Aν και η πόλη εξακολουθεί να ακμάζει, οι Ελληνες διώκονται. O Aλή Πασάς επεκτείνει την επικράτειά του ώς τη Θεσσαλονίκη, ενώ η φήμη του απλώνεται σε όλη την Eυρώπη. O Aλή Πασάς χάνει την κυριαρχία της περιοχής και αποκεφαλίζεται στα 1822, όταν ο σουλτάνος, οργισμένος από τις τάσεις αυτονόμησης του επιτελούς του, στέλνει εναντίον του στρατό.
Aπό την απελευθέρωση της πόλης το 1913 και για πολλές δεκαετίες τα Γιάννενα γνωρίζουν οικονομικό μαρασμό। Eίναι τα χρόνια των δύο Παγκοσμίων, του εμφυλίου πολέμου και της μετανάστευσης. Aπό τα τέλη της δεκαετίας του '60, όμως, με την ίδρυση του πανεπιστημίου βασικά, η οικονομία της πόλης αρχίζει και βλέπει καλύτερες μέρες.
http://news.trikki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου